W świecie, gdzie smartfony mówią nam kiedy jeść, spać i co kupić, uczniowie drugiej klasy technikum odzieżowego oraz drugiej klasy technikum samochodowego z Zespołu Szkół Technicznych CKZiU w Lesznie wzięli udział w naszym innowacyjnym projekcie, który połączył naukę o finansach osobistych z praktycznym doświadczeniem w zarządzaniu budżetem. W ramach tej inicjatywy młodzież miała okazję sprawdzić się z nowoczesnym system do zarządzania finansami osobistymi – Bugeto. Celem projektu był nie tylko rozwój umiejętności zarządzania własnymi zasobami finansowymi w codziennym życiu ale także zwrócenie uwagi na to, jak ważne jest dobre zdrowie i samopoczucie. Jakie wyzwania napotkali uczniowie? Co zyskali dzięki tej "finansowej zabawie"? O tym wszystkim w poniższym artykule.
Projekt rozpoczął się od szkolenia wstępnego, które przeprowadził nasz pracownik i zarazem Trener Finansowych Symulacji Bugeto - Norbert Kozłowski. Pozwoliło to uczniom zapoznać się z tym nowoczesnym narzędziem, które tak naprawdę dopiero wkracza na rynek. Tutaj nie ma jednej dobrej odpowiedzi, a każda runda to dla uczestników prawdziwy trening umiejętności finansowych.
Następnie użytkownicy - czyli uczniowie - zaczęli zarządzać swoimi budżetami, podejmując realistyczne decyzje. Nauczyciele, jako mentorzy projektu, monitorowali postępy uczniów i udzielali im wskazówek, pomagając lepiej zrozumieć, jak kontrolować finanse osobiste i podejmować rozsądne decyzje dotyczące wydatków.
Wyzwania i korzyści – czego nauczyli się uczniowie?
Jednym z głównych celów projektu było nauczanie uczniów odpowiedzialności finansowej oraz umiejętności planowania budżetu, własnego czasu oraz dbania o własne zdrowie. Uczniowie szybko zdali sobie sprawę z tego, jak ważne jest świadome podejście do wydatków. Dzięki systemowi Bugeto, byli w stanie w łatwy sposób monitorować swoje wydatki i zauważać, gdzie mogą oszczędzać - również czas.
Praca z tym nowoczesnym systemem pomogła uczniom rozwijać umiejętności takie jak:
- Planowanie i organizacja – Uczniowie nauczyli się, jak planować swoje wydatki na dłuższą metę, rozróżniając priorytetowe potrzeby od tych mniej istotnych.
- Samodyscyplina – Zrozumienie, jak łatwo jest przekroczyć budżet, sprawiło, że uczniowie zaczęli bardziej świadomie podchodzić do swoich codziennych wydatków, co w konsekwencji wpłynęło na lepszą kontrolę nad finansami.
- Rozwiązywanie problemów – Musieli oni wypracować sposoby sprawdzoną i własną ścieżkę finansową – np. rezygnując z niektórych zbędnych wydatków czy zwiększając oszczędności.
Projekt pokazał także, jak ważne jest podejmowanie świadomych decyzji finansowych. Wiele osób, szczególnie młodszych, nie ma okazji do nauki praktycznych umiejętności związanych z zarządzaniem pieniędzmi, dlatego taki projekt miał ogromne znaczenie w rozwoju finansowym młodzieży.
Po kilku miesiącach pracy z Bugeto uczniowie klasy technikum odzieżowego i technikum samochodowego, którzy wygrali w tej znakomitej zabawie, zaprezentowali swoje wyniki – zarówno te pozytywne, jak i te, z którymi musieli się zmierzyć. Większość z nich zauważyła, jak ich umiejętności w zakresie zarządzania finansami poprawiły się i wyciągnęli wnioski, które - mamy nadzieję wpłyną, na ich podejście do pieniędzy w przyszłości. Zajęcia nie tylko rozwinęły umiejętności finansowe, ale także pozwoliły uczniom lepiej zrozumieć, jak ważne jest planowanie w życiu dorosłym.
Podsumowując, projekt z Bugeto pokazał, że nauka o finansach osobistych może być zarówno interesująca, jak i bardzo praktyczna. Dzięki takiej formie edukacji uczniowie nie tylko zdobyli cenną wiedzę, ale także poczuli się bardziej odpowiedzialni za swoje finanse. Nauka zarządzania pieniędzmi w młodym wieku z pewnością będzie miała wpływ na ich późniejsze decyzje finansowe. To pierwszy krok w kierunku mądrego i świadomego dorosłego życia.
Cechy, które uczniowie rozwinęli podczas projektu to:
- Odpowiedzialność – nauka dbania o swoje finanse i kontrolowanie wydatków.
- Świadomość finansowa – lepsze rozumienie wartości pieniędzy oraz wpływu decyzji finansowych na życie codzienne.
- Zdolności organizacyjne – umiejętność tworzenia planów budżetowych i ich realizacji.
- Dyscyplina – konsekwencja w utrzymywaniu budżetu i trzymaniu się założonych celów.
Z pewnością, doświadczenie to miało ogromny wpływ na rozwój uczniów, a dla wielu z nich była to inwestycja w przyszłość.