CWRKDiZ Leszno

 

Contact Info

Centrum Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Lesznie
ul. Śniadeckich 5, 64-100 Leszno

kontakt@cwrkdiz.leszno.pl
+48 655 130 367

 

Zarządzanie finansami osobistymi w praktyce – uczniowie testowali Bugeto

Uczniowie dwóch klas technikum, ich nauczyciele ZST CKZiU w Lesznie oraz osoby z jednostki organizacyjnej Samorządu Województwa Wielkopolskiego stoją na sali wykładowej, gdzie stoliki i krzesła "idą pod górę". Wszyscy zapozowali do zdjęcia na górze sali na zakończenie symulacji finansowych Bugeto.

W świecie, gdzie smartfony mówią nam kiedy jeść, spać i co kupić, uczniowie drugiej klasy technikum odzieżowego oraz drugiej klasy technikum samochodowego z Zespołu Szkół Technicznych CKZiU w Lesznie wzięli udział w naszym innowacyjnym projekcie, który połączył naukę o finansach osobistych z praktycznym doświadczeniem w zarządzaniu budżetem. W ramach tej inicjatywy młodzież miała okazję sprawdzić się z nowoczesnym system do zarządzania finansami osobistymi – Bugeto. Celem projektu był nie tylko rozwój umiejętności zarządzania własnymi zasobami finansowymi w codziennym życiu ale także zwrócenie uwagi na to, jak ważne jest dobre zdrowie i samopoczucie. Jakie wyzwania napotkali uczniowie? Co zyskali dzięki tej "finansowej zabawie"? O tym wszystkim w poniższym artykule.

Projekt rozpoczął się od szkolenia wstępnego, które  przeprowadził nasz pracownik i zarazem Trener Finansowych Symulacji Bugeto - Norbert Kozłowski. Pozwoliło to uczniom zapoznać się z tym nowoczesnym narzędziem, które tak naprawdę dopiero wkracza na rynek. Tutaj nie ma jednej dobrej odpowiedzi, a każda runda to dla uczestników prawdziwy trening umiejętności finansowych.

Następnie użytkownicy - czyli uczniowie - zaczęli zarządzać swoimi budżetami, podejmując realistyczne decyzje. Nauczyciele, jako mentorzy projektu, monitorowali postępy uczniów i udzielali im wskazówek, pomagając lepiej zrozumieć, jak kontrolować finanse osobiste i podejmować rozsądne decyzje dotyczące wydatków.

Wyzwania i korzyści – czego nauczyli się uczniowie?

Jednym z głównych celów projektu było nauczanie uczniów odpowiedzialności finansowej oraz umiejętności planowania budżetu, własnego czasu oraz dbania o własne zdrowie. Uczniowie szybko zdali sobie sprawę z tego, jak ważne jest świadome podejście do wydatków. Dzięki systemowi Bugeto, byli w stanie w łatwy sposób monitorować swoje wydatki i zauważać, gdzie mogą oszczędzać - również czas.

Praca z tym nowoczesnym systemem pomogła uczniom rozwijać umiejętności takie jak:

  • Planowanie i organizacja – Uczniowie nauczyli się, jak planować swoje wydatki na dłuższą metę, rozróżniając priorytetowe potrzeby od tych mniej istotnych.
  • Samodyscyplina – Zrozumienie, jak łatwo jest przekroczyć budżet, sprawiło, że uczniowie zaczęli bardziej świadomie podchodzić do swoich codziennych wydatków, co w konsekwencji wpłynęło na lepszą kontrolę nad finansami.
  • Rozwiązywanie problemów – Musieli oni wypracować sposoby sprawdzoną i własną ścieżkę finansową – np. rezygnując z niektórych zbędnych wydatków czy zwiększając oszczędności.

Projekt pokazał także, jak ważne jest podejmowanie świadomych decyzji finansowych. Wiele osób, szczególnie młodszych, nie ma okazji do nauki praktycznych umiejętności związanych z zarządzaniem pieniędzmi, dlatego taki projekt miał ogromne znaczenie w rozwoju finansowym młodzieży.

 

Po kilku miesiącach pracy z Bugeto uczniowie klasy technikum odzieżowego i technikum samochodowego, którzy wygrali w tej znakomitej zabawie, zaprezentowali swoje wyniki – zarówno te pozytywne, jak i te, z którymi musieli się zmierzyć. Większość z nich zauważyła, jak ich umiejętności w zakresie zarządzania finansami poprawiły się i wyciągnęli wnioski, które - mamy nadzieję wpłyną, na ich podejście do pieniędzy w przyszłości. Zajęcia nie tylko rozwinęły umiejętności finansowe, ale także pozwoliły uczniom lepiej zrozumieć, jak ważne jest planowanie w życiu dorosłym.

Podsumowując, projekt z Bugeto pokazał, że nauka o finansach osobistych może być zarówno interesująca, jak i bardzo praktyczna. Dzięki takiej formie edukacji uczniowie nie tylko zdobyli cenną wiedzę, ale także poczuli się bardziej odpowiedzialni za swoje finanse. Nauka zarządzania pieniędzmi w młodym wieku z pewnością będzie miała wpływ na ich późniejsze decyzje finansowe. To pierwszy krok w kierunku mądrego i świadomego dorosłego życia.

Cechy, które uczniowie rozwinęli podczas projektu to:

  • Odpowiedzialność – nauka dbania o swoje finanse i kontrolowanie wydatków.
  • Świadomość finansowa – lepsze rozumienie wartości pieniędzy oraz wpływu decyzji finansowych na życie codzienne.
  • Zdolności organizacyjne – umiejętność tworzenia planów budżetowych i ich realizacji.
  • Dyscyplina – konsekwencja w utrzymywaniu budżetu i trzymaniu się założonych celów.

Z pewnością, doświadczenie to miało ogromny wpływ na rozwój uczniów, a dla wielu z nich była to inwestycja w przyszłość.

Mężczyzna w wieku ok. 65 lat stoi i mówi do mikrofonu. Ubrany w granatową marynarkę. Na nosie okulary. Za nim tablica, krzyż i Godło Polski. Przemawia w klasie.
Młodzież drugiej klasy technikum siedzi w szkolnych ławkach i słucha wystąpienia.
Dziewczyny z drugiej klasy technikum siedzą w ławkach szkolnych uśmiechając się. Na pierwszym planie dwie dziewczyny w okularach z czego jedna w jasnych blond włosach, druga włosy w kolorze ciemny blond. Trzecia dziewczyna bez okularów o długich włosach w kolorze ciemny blond. Za nimi widać co najmniej kilka innych dziewczyn.
Zdjęcie prezentacji wyświetlanej na ścianie. Z dziwnymi grafikami oraz napisem: "Co byśmy zrobiły inaczej? Pójście na kurs developera. Zakup pianina. Kupienie więcej akcji. To tyle - super się grało.".
Dwóch młodych mężczyzn w wieku ok 16 lat. Jeden w białym t-shirt w dłuższych kręconych włosach, drugi w zielonej koszulce z długim rękawem z krótko przystrzyżonymi włosami. Robią coś na komputerze uśmiechając się.
Zdjęcie slajdu wyświetlanego na ścianie a na nim napis: "Jak było? Gra była bardzo przyjemna i wciągająca. Podczas gry było bardzo dużo zabawy i śmiechu.".
Kobieta i mężczyzna (w wieku ok 60-65 lat) wręczają dyplomy i upominki zwycięzcom gry Bugeto w Lesznie.
Starszy mężczyzna w granatowej marynarce wręcza dyplom uczestnikowi gry Bugeto, która odbywała się w roku szkolnym 2024/2025 w Zespole Szkół Technicznych w Lesznie, a realizowana była przez CWRKDiZ w Lesznie.
Mężczyzna i kobieta wręczają dyplomy i upominki zwycięzcom gry Bugeto z technikum samochodowego. Mężczyzna i kobieta stoją tyłem do zdjęcia. Młodzi ludzie odbierający nagrody uśmiechają się. Za nimi, w tle, widać wielu uczniów siedzących w sali na podsumowaniu projektu.
Zdjęcie papierowych toreb w kolorze brązowym. Stoją na biurku. W tle tablica szkolna. Na torbach czarna pieczątka z logo Centrum Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Lesznie.